Nadat de rederij in november 10% van de Tanger Med 3-terminal in Marokko heeft gekocht, sprak de topman over nog eens vier tot vijf containerterminals waar Hapag-Lloyd in de komende vijf jaar een minderheidsbelang van 10 tot 20% in zou willen verwerven.

Die investeringen in andere ‘belangrijke hubs’ zijn volgens Habben Jansen niet onwaarschijnlijk om concurrerende prijzen en capaciteiten veilig te stellen. Maar, in tegenstelling tot de grote concurrenten Maersk, MSC, Cosco en CMA CGM, is Hapag-Lloyd geen terminaloperator’ benadrukte de Nederlandse topman. ‘En dat zullen wij in de toekomst ook niet worden.’

De verwachting is dat de Duitse container carrier ook flinke investeringen doet in nieuwe containerschepen. Al maanden zijn er geruchten dat er minstens zes schepen van 23.000 teu worden aangeschaft. Habben Jansen zei dat het zeer waarschijnlijk is dat dit jaar nieuw tonnage wordt besteld. Zo niet, dan uiterlijk in 2021, omdat sommige schepen in 2023 moeten worden vervangen.

25.000 teu

De topman vindt het belangrijk dat de nieuwe schepen passen bij de bestaande 19.000 teu-eenheden. Daarom sluit hij een order van schepen met een laadvermogen van 25.000 teu uit. Carriers van 23.000 teu zijn veel geschikter om samen met de huidige grote tonnage in een dienst te gebruiken.

Habben Jansen reageerde ook op de op 1 januari ingevoerde zwavelregels, die voorschrijven dat schepen geen brandstof meer mogen verstoken met meer dan 0,5% zwavel. Hoewel er wat problemen waren met de beschikbaarheid van laagzwavelige brandstof verliep de omschakeling volgens de Hapag-topman soepel.

Zwavelcap

Wel heeft het nieuwe zwavelbeleid een behoorlijke impact op de verwachtingen van Hapag voor 2020. Het prijsverschil ten opzichte van hoogzwavelige stookolie, die schepen voor de invoering van de zwavelcap massaal verstookten, is grofweg twee keer zo hoog. ‘Dit verhoogt onze kosten dit jaar met meer dan een miljard euro.’ Concurrerende container carriers Maersk en MSC spreken zelfs van twee miljard euro.

Hapag vreest dat de extra kosten als gevolg van nieuwe zwavelrichtlijn de winst over 2020 gaan drukken. ‘Het wordt voor ons moeilijk om beter te presteren dan vorig jaar.’ Hij voegde daar wel aan toe dat door bovengemiddelde groeicijfers en transportvolumes in 2019 de Hamburgse containerrederij goed op weg is om de extra kosten van duurdere brandstof en scheepsreparaties te compenseren.

Hapag-Lloyd wist in de eerste negen maanden van 2019 het bedrijfsresultaat (ebit) verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Duitsers noteerden van begin januari tot eind september een ebit van 643 miljoen, tegenover 299 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dat betekent meer dan een verdubbeling. De operationele winst (ebitda) kwam met 553 miljoen in het derde kwartaal ook behoorlijk hoger uit de 385 miljoen over dezelfde periode vorig jaar.

De jaarcijfers van het concern worden in maart bekendgemaakt.