Maritiem verzekeraar The Standard Club meldt dat een van de schepen bij een inspectie door de Chinese Maritime Safety Administration (MSA) in de haven van Qingdao tegen de lamp liep. De brandstof bleek een zwavelgehalte te hebben van 0.67%. Dat is meer dan het voorgeschreven maximum van 0,5%.

Opvallend

De MSA constateerde dat een ander schip, dat voor anker lag in Xiamen, eveneens brandstof verbruikte die niet conform het nieuwe zwavelbeleid zou zijn. Opvallend genoeg lag het schip al zes dagen op de ligplaats, nadat het was overgeschakeld naar laagzwavelige brandstof.

Dat de uitstoot toch de toegestane limieten overschreed, komt waarschijnlijk doordat het vorige brandstofresidu met een te hoog zwavelgehalte in het brandstofsysteem van de motor is achtergebleven, meldt de verzekeraar.

Boetes

Het is niet bekend of de reders zijn beboet voor de overtredingen. De boetes voor het overschrijden van de zwavelcap kunnen in China variëren tussen 1.300 en 13.000 euro.