De scheepvaartroute via de Noordpool is controversieel. In het kwetsbare natuurgebied smelten door de opwarming van de aarde steeds meer ijskappen. Dat proces zou versneld kunnen worden als er op reguliere basis schepen langs varen die schadelijke stoffen uitstoten. Milieugroepen zijn dan ook faliekant tegen het gebruik van deze route.

En daar staan ze niet alleen in. Steeds meer multinationals doen de route in de ban door zich aan de zogeheten Arctic Shipping Corporate Pledge van milieuorganisatie Ocean Conservancy te conformeren.

Kuehne + Nagel

Ralph Lauren, Kuehne + Nagel, Puma, International Direct Packaging, Allbirds, Aritzia, Hudson Shipping Lines en Bureo zijn de meest recente ondernemingen die zich keren tegen het bevaren van de Arctische route.

In oktober schaarden Nike, Bestseller, Columbia, Gap, H&M, Kering, Li & Fung en PVH zich al bij de anti-poolroute-alliantie. Ook container carriers CMA CGM, Evergreen, Hapag-Lloyd en MSC hebben al aangegeven de route niet te gaan gebruiken.

Rusland

Daarentegen wil Rusland zo snel mogelijk een permanente scheepvaartverbinding ontwikkelen via de Arctische wateren. Het Kremlin publiceerde onlangs een vijftienjarenplan voor de ontwikkeling van de infrastructuur in en rondom de Noordelijke Zeeroute. De Russen willen onder meer een vloot van veertig ijsbestendige schepen, vier vliegvelden renoveren en nieuwe havens en spoorverbindingen bouwen.