Dat zegt Niek Stam van FNV Havens, die al jarenlang campagne voert tegen ‘varend sjorren’, waarbij containers door de bemanning worden losgemaakt, voordat het schip heeft aangelegd. Dat gebeurt vooral op kleinere shortsea- en feederschepen. De ITF beschouwt sjorren, het vastzetten en losmaken van containers aan boord, als havenarbeid, dat door getrainde havenwerkers moet worden uitgevoerd.

Het besluit om de eerder aangekondigde juridische campagne in Rotterdam te concentreren, is gisteren tijdens een ITF-conferentie met transportbonden uit tien landen aan boord van het ss ‘Rotterdam’ genomen. Stam denkt de eerste zaak binnen een maand aanhangig te kunnen maken, waarschijnlijk in de vorm van een kort geding. Hij sluit niet uit dat de zaak tot aan het Europese Hof zal worden uitgevochten.

‘Een deal is een deal’

Voor hem is de zaak simpel. De ITF is met de International Maritime Employers Council (IMEC) via de Dockers Clause overeengekomen dat sjorwerk vanaf begin dit jaar alleen nog mag worden uitgevoerd door gekwalificeerde havenwerkers. Alleen als die niet beschikbaar zijn, mogen onder voorwaarden opvarenden worden ingezet.

‘Een deal is een deal en die verdedigen we’, luidt de strijdkreet. De Dockers Clause is wereldwijd al sinds begin 2018 van kracht, maar Europa en Canada waren daarvan tot begin dit jaar uitgezonderd.

Lees ook: Transportbond ITF sleept overtreders van ‘Dockers Clause’ voor rechter