Het incident deed zich voor toen het schip onderweg was van Port Klang in Maleisië naar Jawaharlal Nehru Port (JNPT) in India. De bemanning heeft het vuur op eigen kracht kunnen blussen en er zijn geen gewonden gerapporteerd. Wel is het schip uitgeweken naar Colombo op Sri Lanka om beschadigde containers te lossen.

Oorzaak

Lloyd’s List noemt verkeerde of niet-aangegeven gevaarlijke goederen als waarschijnlijke oorzaak. Het al dan niet bewust verkeerd opgeven door verladers van de aard van gevaarlijke goederen werd de laatste paar jaar ook vaak genoemd als belangrijkste oorzaak van het grote aantal branden aan boord van containerschepen.

De meeste daarvan begonnen in aan boord gestuwde containers. Bekendste voorbeeld is de ‘Maersk Honam’, die volgens verzekeringsclub IUMI waarschijnlijk voor de grootste averij grosse uit de geschiedenis heeft gezorgd. Andere bekende namen zijn de ‘Sincerity Ace’, ‘Yantian Express’, ‘APL Vancouver’, ‘ER Kobe’ en het ro/ro-schip ‘Grimaldi Grande America’.

Boetes

De grote containerrederijen hebben inmiddels hoge boetes ingevoerd voor het verkeerd opgeven van gevaarlijke lading. Die kunnen oplopen tot tienduizenden dollars per container, maar onduidelijk in hoeverre de rederijen de opgaves van hun klanten daadwerkelijk controleren.