De onderzoeksbureaus uiten onder meer hun zorgen over de sedimenten die bij de verbranding vrijkomen. Sediment zet zich af in de bunkers en in het leidingwerk van het schip en kan brandstoffilters en injectoren verstoppen.

Uit tests die zijn uitgevoerd door AmSpec komt naar voren dat ongeveer 60% van de laangzwavelige blends die worden aangeboden door leveranciers in Houston, de grootste bunkerhaven van de VS, niet voldoet aan de sediment-eisen.

Overschrijding residunormen

Fobas, een brandstoftestbedrijf van Lloyd’s Register, bracht vorige maand naar buiten dat er te hoge sedimentniveaus waren aangetroffen in bunkerbrandstofmonsters in Singapore, Antwerpen en andere Europese havens. De niveaus overschreden de internationale residunormen.

‘Rederijen moeten zorgvuldiger kijken naar hun brandstofleveranciers’, aldus Shannon Boudreaux, een brandstofmixspecialist bij AmSpec, onlangs in een interview met persbureau Reuters. ‘Het mengen van twee of meer bunkerbrandstoffen met een laag zwavelgehalte kan het sedimentniveau verhogen, waardoor een residu ontstaat dat een motor kan beschadigen.’