Om de verwachtingen waar te maken worden er onder meer in het tweede kwartaal twaalf schepen van 24.000 teu aan de vloot van de Koreanen toegevoegd. De mega carriers worden ingezet op de routes tussen het Verre Oosten en Europa. Later dit jaar komen er nog eens acht schepen van 14.000 teu bij.

De levering van de twaalf mega carriers komt precies op het moment dat HMM van alliantie wisselt. Op 1 april stappen de Koreanen over van 2M naar THE Alliance, waar ook Hapag-Lloyd, Yang Ming en ONE in zitten. Het samenwerkingsverband geldt voor een periode van tien jaar. Bae spreekt in zijn rede van een ‘keerpunt om een nieuwe mijlpaal te bereiken’.

Sprong vooruit

Uit de laatste kwartaalcijfers van de container carrier blijkt dat het bedrijf nog steeds rode cijfers schrijft, al is het verlies aanzienlijk geslonken ten opzichte van vorig jaar.

HMM sloot het derde kwartaal van 2019 af met een operationeel tekort van 36 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 96 miljoen euro in dezelfde periode in 2018. Deze sprong vooruit is volgens de rederij vooral te danken aan het bulktransport, de inzet van de gloednieuwe supertankers (vlcc) in combinatie met hogere vrachttarieven.

Cijfers van het vierde kwartaal van 2019 zijn er nog niet. De prognose van de Koreanen was, ten tijde van het uitbrengen van het kwartaalbericht, dat de vrachtvolumes gaan toenemen vanwege het Chinees Nieuwjaar dat vroeg valt in 2020. Of deze verwachtingen daadwerkelijk zijn waargemaakt, weten we over een paar weken.