Het onderzoek is gedaan in opdracht van branchevereniging voor de tankvaart Intertanko. De afgelopen maanden zijn in de Golf van Guinee bij diverse aanvallen op tankschepen bemanningsleden gekidnapt door piraten. Vooral eind 2019 was het zeer onrustig.

Schotwond

Op 30 december werd voor de kust van Kameroen de Griekse olietanker ‘Happy Lady’ geënterd door piraten. Vijf Grieken, twee Filipijnen en een Oekraïner werden ontvoerd. Een Grieks bemanningslid raakte daarbij gewond. Hij is met een schotwond opgenomen in het ziekenhuis.

Begin december werden negentien crewleden van de olietanker ‘Nave Constellation’ door piraten ontvoerd. Zij zijn inmiddels weer vrijgelaten. Waarschijnlijk is er losgeld betaald. De eigenaren, het Griekse Navios Maritime Acquisition Corporation, en de beheerder, Anglo-Eastern Tanker Management uit Hongkong, laten daarover niets los.

Bestormingen

‘Risk Intelligence heeft in 2019 bijna honderd maritieme incidenten in de regio geregistreerd, waarvan ongeveer een derde betrekking heeft op tankers. De twee bestormingen in december 2019 op een vlcc (supertanker, red.) en een productentanker bevestigen het probleem’, schrijft het bureau in het rapport

Gewelddadige aanvallen waarbij bemanningsleden worden ontvoerd en er losgeld wordt gevraagd, doen zich met name voor vlakbij de Nigerdelta en de daaraan aangrenzende gebieden, stelt Risk Intelligence.

De reders wordt derhalve op het hart gedrukt om voorzorgsmaatregelen te treffen als zij door de golf van Guinee gaan varen. Al zal de dreiging ook in 2020 en 2021 er volgens het onderzoeksbureau niet minder om zijn.

‘De komende twaalf tot 24 maanden zal er aan de huidige situatie waarschijnlijk niet veel veranderen. De aanvallen, waarbij het doel is om de bemanning de ontvoeren en losgeld te innen, blijven naar alle waarschijnlijkheid een groot risico voor schepen in de Golf van Guinee, vooral in de buurt van de Nigerdelta.