Vloeibaar waterstof is 800 maal kleiner dan waterstof in gasvorm. Om die vloeibare vorm te bereiken is het gas afgekoeld tot een temperatuur van -253 graden Celsius. Hierdoor kan het in grote volumes over zee getransporteerd worden.

Opslagtank

Het schip bevat een opslagtank waar 1.250 kubieke meter vloeibaar waterstof in kan worden opgeslagen. De tank is vacuüm geïsoleerd en dubbelwandig zodat de vloeibare waterstof goed gekoeld blijft gedurende een lange reis.

Zodra de tank af is, later dit jaar, zal het schip waterstof gaan transporteren van Australië naar Japan. In het Japanse Kobe City wordt een terminal gebouwd om het vloeibaar waterstof weer vanuit het schip over te slaan naar de wal.

De bedoelde keten is overigens niet volledig duurzaam te noemen. De waterstof wordt in Australië geproduceerd via energie uit bruinkool.

Specificaties van het schip:

Length overall: 116.0 m
Length between perpendiculars: 109.0 m
Molded breadth: 19.0 m
Molded depth: 10.6 m
Molded draft: 4.5 m
Gross tonnage: Approx. 8,000 t
Tank cargo capacity: Approx. 1,250 m3
Propulsion system: Diesel electric propulsion
Sea speed: Approx. 13.0 kn
Capacity: 25 persons
Classification: Nippon Kaiji Kyokai (ClassNK)
Country of registration: Japan
Ship owner: CO2-free Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association (HySTRA)

Video