Dit meldt Yamal LNG, de exploitatiemaatschappij voor de winning, het transport en de verkoop van het Russische aardgas. De schepen zijn 299 meter lang, kunnen 172.600 kubieke meter aardgas vervoeren en kunnen het arctische Yamal in principe het jaar rond bereiken. Het nieuwe schip nam al de 354ste lng-lading aan boord in de speciaal daarvoor aangelegde haven Sabetta.

De installatie om het aardgas te koelen tot lng van minus 163 graden is eind 2017 in gebruik genomen en draait inmiddels op volle toeren. Dat betekent dat de Russen nu ruim zeventien miljoen ton van het gas per jaar uit Yamal op de wereldmarkt kunnen afzetten.

Yamal LNG is voor 50,1% in handen van Novatek, waarvan de Russische oligarch Leonid Mikhelson de grootste aandeelhouder is. Forbes schat hem op bijna 27 miljard dollar. Het Franse energieconcern Total heeft een belang van 20%. De resterende 29,9% van de aandelen is in Chinese handen: China National Petroleum Corporation is goed voor 20%, het Silk Road Fund voor 9,9%.

Vijftien tankers

Volgens de groep volstaat de vloot van vijftien tankers om de jaarlijkse productie af te voeren. In de zomer wordt het vloeibare gas via de noordoostelijke zeeroute naar Azië verscheept, in de winter varen de schepen heen en weer naar lng-importterminals in Europa.

Het schip is gebouwd door het Koreaanse Daewoo en is in handen van een joint venture van het in Vancouver gevestigde en in New York beursgenoteerde Teekay LNG en China LNG Shipping. Yakov Yakovlevich Gakkel was overigens een Russische oceanograaf, die in het Sovjet-tijdperk talloze reizen via de Noordelijke IJszee maakte.