Op 10 december lag het aantal containerschepen dat is uitgerust met scrubbers op 212 , samen goed voor 1.79 miljoen teu. Nog eens 101 schepen liggen volgens Alphaliner in werven te wachten op de installatie van de rookgasreiniger. Volgens gegevens van het databureau beschikt in 2020 5,9% van alle container carriers over een scrubber; dat is 11,8% van de totale vlootcapaciteit.

Het onderzoeksbureau verwacht dat er de komende twee jaar nog veel meer container carriers worden uitgerust met scrubbers. Dan gaat het zowel om nieuwbouw als retrofit. ‘Tegen het einde van 2020 gaat het om ongeveer 1.000 schepen met een totale capaciteit van tien miljoen teu’, stelt Alphaliner.

Prijsverschil

Het prijsverschil tussen zwavelarme stookolie (LSFO) over zware stookolie (HFO) van 250 dollar per ton maakt het voor sommige rederijen aantrekkelijk om een scrubber in te laten bouwen in plaats van over te schakelen op laagzwavelige brandstof. Dat geldt dan vooral voor de grotere containerschepen die veel brandstof verbruiken.

Volgens Alphaliner hebben schepen van minder dan 3.000 teu nauwelijks baat bij scrubbers vanwege chronische overcapaciteit. Dit jaar zijn er volgens het databureau slechts dertien schepen van 1.000-2.000 teu uitgerust met een scrubber.