Dat blijkt uit uitgelekte berichten in de internationale media van de klimaatplannen (green deal), die de Commissie woensdagmiddag zal presenteren om de EU.

Brussel wil verder dat rederijen en airlines gaan betalen voor hun CO2-uitstoot en verliezen daarmee de huidige royale ontheffingen binnen het Europese handelssysteem voor emissierechten (ETS). Ook wordt onderzocht of het mogelijk is het Europees wegvervoer onder te brengen in dit systeem.

Uit cijfers (2016) van de Europese milieu-organisatie EEA is het wegverkeer goed voor ruim 72% van de totale uitstoot aan broeikasgassen in het transport binnen de EU. Luchtvaart staat voor 13,3% en scheepvaart voor 13,6% van de CO2-emissie.

Naar rato betalen

De Commissie vindt in de plannen dat de transportmodaliteiten dan ook naar rato moeten gaan betalen, waarbij vrijstellingen in het intercontinentale transport binnen het ETS niet meer van deze tijd zijn. Overigens valt het intra-Europees luchtverkeer al onder het ETS.

Brussel wil tevens de CO2-grenzen in het wegvervoer aanzienlijk aanscherpen en kijkt naar de optie van een gemeenschappelijke EU-tol voor trucks, busvervoer en personenwagens.

Op het terrein van de modal shift zet de Europese Unie verder in op drastische maatregelen. Zo moet het gebruik van spoor en binnenvaart verder worden gestimuleerd en het wegvervoer verder worden gereduceerd.

Lees ook: Twee miljard bomen? Vooral bossen papier