Na een aantal proeven kwam MSC zaterdag met het nieuws naar buiten over te stappen op de schonere ‘bioblend’ voor schepen die bunkeren in de grootste haven van Europa. Daarmee zou, zo beweert het bedrijf, de CO2-uitstoot van deze schepen met 15 tot 20% worden verminderd.

En dat is volgens T&E hard nodig. Maandag bracht de milieuorganisatie naar buiten dat MSC op plek acht staat in de top tien grootste CO2-vervuilers in de EU, twee plaatsen hoger dan budgetluchtvaartmaatschappij Ryanair. De lijst wordt gecompleteerd door acht kolencentrales.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

CO2-handel

Uit gegevens van de nog blijkt dat MSC verantwoordelijk is voor elf miljoen ton CO2-uitstoot vorig jaar. ‘Een bedrijf waar consumenten nog nooit van hebben gehoord, behoort nu tot een van de grootste vervuilers van Europa. Deze industrie betaalt geen cent voor haar CO2-uitstoot en de EU heeft tot nu toe niets gedaan om deze schade te beteugelen’, aldus Faig Abbasov, manager scheepvaart van T&E. De milieuorganisatie roept Brussel dan ook op om de scheepvaart niet langer vrij te stellen van het CO2-emissiehandelssysteem.

De Europese Commissie is overigens voornemens om de transportsector, waaronder scheepvaart, te laten betalen voor de CO2-uitstoot via de handel in emissierechten. Dat maakte Commissie-voorzitter, Ursula von der Leyen, onlangs bekend op de klimaattop in Madrid.

In maart 2020 denkt de Commissie een plan voor EU-milieuwetgeving op tafel te leggen, waarin alle sectoren, dus ook bijvoorbeeld scheepvaart, wegvervoer, luchtvaart en spoorvervoer voor hun CO2-emissies gaan betalen of uitstootrechten via een handelssysteem kunnen aan- en verkopen.

Investeringsprogramma

MSC ziet de switch naar biobrandstof als stap richting een groene toekomst. Het is volgens de reder een oplossing waarmee de industrie op korte termijn CO2-emissies drastisch kan terugbrengen. ‘De beslissing van MSC om biobrandstof te gebruiken is complementair aan de bredere strategie op het gebied van duurzaamheid. MSC is vastbesloten concrete plannen te implementeren om zijn groene en efficiënte vloot te moderniseren via het grootste investeringsprogramma voor containerschepen in de industrie’, aldus de rederij.