De vrachtferry kan 450 trailers vervoeren, dankzij een opstelruimte van van 6,7 kilometer aan boord van het 237 meter lange schip. Met de inzet van de nieuweling neemt de transportcapaciteit op de route met 600 trailers per week toe.

De ‘Hollandia Seaways’ heeft drie in plaats van de gebruikelijke twee los- en laadkleppen, waardoor per uur meer trailers het schip op en af kunnen. Zodoende blijft de los- en laadtijd in de havens gelijk aan die van de andere twee schepen op de route. Die kunnen 290 trailers vervoeren. De terminal in Gent is daar inmiddels op aan aangepast.

Turkije

Het nieuwe schip is de derde in een serie van zes, die de rederij drie jaar geleden besteld heeft bij de Jinling Shipyard in China. De eerste twee zijn eerder dit jaar opgeleverd en varen inmiddels tussen Turkije en Europa. DFDS heeft vorig jaar de Turkse rederij UN Ro-Ro overgenomen en is daarmee een belangrijke speler in de oostelijke Middellandse Zee geworden.

Het nieuwe schip is uitgerust met een rookgasreiniger, zodat het kan voldoen aan het verbod op het gebruik van hoogzwavelige brandstof, dat op 1 januari ingaat. Ook is het voorbereid voor aansluiting op walstroom.