De transactie lijkt een volgende stap te zijn in de Russische strategie om hoe dan ook een scheepvaartroute tussen Azië en Europa te creëren via het Arctisch gebied ten noorden van Rusland.

Vorige week werd bekend dat Rosatom, een nucleair conglomeraat dat op last van president Poetin tot stand is gekomen, financiering zoekt voor een programma van zeven miljard dollar dat onder meer de bouw van een vloot ijsbestendige containerschepen en de modernisering van havenfaciliteiten omvat.

Probleem is alleen dat Rosatom, dat zo’n driehonderd bedrijven en 250.000 werknemers telt, nauwelijks kennis over scheepvaart in huis heeft. Uitzondering is het dochterbedrijf Rosatomflot, dat opdracht heeft om de Poolroute met nucleaire ijsbrekers zo veel mogelijk bevaarbaar te houden. Met de participatie in de meer dan 25 jaar geleden door Shiskarev opgericht Delo Group lijkt Rosatom in die leemte te voorzien.

Terminals

Het bedrijf heeft naar eigen zeggen ruim een derde van de Russische containeroverslag in handen en beschikt over negen zeehaventerminals en vijf inland terminals. Dochterbedrijf Ruscon houdt zich vooral bezig met intermodaal vervoer en heeft zo’n 1200 mensen in dienst. Shishkarev richtte het bedrijf in 1993 op in de havenstad Novorossiysk, dat nog steeds de thuisbasis is van de groep.

Delo Group sloeg vorige week een opmerkelijke slag door de veiling van een controlerend belang in PJSC TransContainer te winnen. Voor een bedrag van 60,3 miljard roebel (850 miljoen euro) krijgt Delo 50% plus twee aandelen in handen van de grootste intermodale vervoerder van het enorme land. Dat was vlak boven de 59,4 miljard roebel die het aandelenpakket toen op basis van de beurswaarde waard was.

1 miljoen containers

Het gaat om een van de grootste Russische privatiseringsoperaties van de afgelopen jaren. TransContainer is in 2008 opgericht als werkmaatschappij van de Russische Spoorwegen en zou jaarlijks ongeveer een miljoen containers vervoeren, vooral via spoor.

Het belang van 50% en twee aandelen wordt verkocht door een joint venture van de Russische, Wit-Russische en Kazachstaanse spoorwegmaatschappijen. De overige aandelen zijn in handen van Fesco Transportation Group, voortgekomen uit de vroegere Sovjet-rederij Far-Eastern Shipping Company, en Yenisei Capital van de bekende tycoon Roman Abramovich, onder andere eigenaar van voetbalclub Chelsea.

Lees ook: Poetin’s Poolroute moet en zal er komen