Vorige week werd al bekend dat bij het Duitse dochterbedrijf banen zouden verdwijnen. Nu meldt de Deense rederij dus dat die bezuiniging onderdeel uitmaakt van een grotere reorganisatie, Fit for Growth genaamd, waarbij ook het hoofdkantoor van Maersk zelf niet buiten schot blijft.

De rederij heeft een persmededeling hierover naar buiten gebracht. Daarin worden geen getallen genoemd. Wel stelt het bedrijf: ‘We hebben intern bekendgemaakt dat, om kosten te besparen, we functies moeten schrappen op ons hoofdkantoor. Ook verdwijnen er arbeidsplaatsen elders in Denemarken en daarbuiten. We weten nog niet exact hoeveel medewerkers hierdoor worden geraakt, maar het is iets wat we momenteel bekijken.’

Nederland

Volgens diverse media zou het gaan om minimaal tweehonderd arbeidsplaatsen, waarvan honderd in het thuisland. Binnen Denemarken vallen de hardste klappen op het hoofdkantoor in Kopenhagen.

Ook bij Hamburg Süd gaan waarschijnlijk veel banen verdwijnen. Tevens zouden er volgens mediaberichten banen verdwijnen in Nederland. Een woordvoerder van het bedrijf doet hier echter geen mededelingen over.

Kostenbesparing prioriteit

Toen Hamburg Süd in 2017 werd ingelijfd, maakte de directie van Maersk al duidelijk dat snijden in de kosten een belangrijk uitgangspunt was. Er zou tussen de 320 en 365 miljoen euro moeten worden bespaard bij het Duitse dochterbedrijf. Het besparen op personeelskosten is daarin een belangrijke pijler.

Ook bij het publiceren van de derdekwartaalcijfers eerder deze maand zei topman Søren Skou al dat de rederij focust op beheersing van de kosten. Het vergroten van de vloot, zoals diverse andere container carriers momenteel doen, is geen prioriteit.

Wisselende resultaten

De resultaten over het derde kwartaal waren wisselend. Maersk boekte weliswaar een klein omzetverlies, maar zag zijn resultaat (ebitda) met 14% toenemen. Over de toekomst was Skou minder vr0lijk gestemd.

Hij sprak de verwachting uit dat het totale volume van de lijnvaart dit jaar minder hard groeit dan aanvankelijk gedacht, onder meer door aanhoudende handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China.

Lees ook: