De 342 verloren containers waren inclusief inhoud goed voor een totaalgewicht van 3,26 miljoen kilo. Daarvan is tot dusver 2,42 miljoen kilo uit zee opgevist of van de stranden gehaald. Spullen die jutters hebben meegenomen, zijn daarbij niet meegerekend.

De achtergebleven rommel ligt zo wijd verspreid over de zeebodem, dat doorzoeken met schepen volgens Van Nieuwenhuizen geen zin heeft. De zoektocht heeft nu al relatief veel brandstof gekost. Twee containers die al wel gelokaliseerd zijn, moeten nog wel worden geborgen.

Kosten: 35 miljoen

De bergingsoperatie heeft tot nu toe naar schatting 35 miljoen euro gekost. Die schade wordt betaald door rederij MSC. De minister probeert nog tot afspraken te komen met het bedrijf over de vergoeding van kosten die daar in de toekomst nog bijkomen. Lukt dat niet, dan neemt zij juridische stappen.

Burgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog, een van de eilanden waar containers zijn aangespoeld, pleit ervoor door te blijven zoeken naar de laadbakken. ‘We moeten het er niet bij laten en niet te snel opgeven met opruimen. Want op die manier ga je nogal nonchalant om met dit prachtige natuurgebied’, zegt zij. Van Gent wil dat bij slecht weer schepen verboden wordt om de zogenoemde zuidelijke route te nemen, dicht langs de Waddeneilanden.

Donderdag is in de Tweede Kamer een debat over de kwestie met de containers.