De International Maritime Organization (IMO) heeft onmiddellijk gereageerd en duidelijk gemaakt dat uitstel onbespreekbaar is. Niettemin vindt Plakiotakis dat de IMO, onderdeel van de VN, en diens lidstaten een ‘moedig standpunt’ zouden moeten innemen en op uitstel moeten aansturen. Hij deed dat op een IMO-vergadering in Londen, waarover vakblad Lloyd’s List bericht.

Fatale ongelukken

De Griek zei bang te zijn voor ‘fatale ongelukken’ en ‘verstoring van de wereldhandel’ als het verbod op het gebruik van hoogzwavelige brandstof zonder verdere omhaal van kracht wordt. Volgens hem is er meer onderzoek nodig naar de gevolgen voor de veiligheid die de nieuwe regelgeving zou opleveren voor schepen en bemanningen. Waarom IMO 2020 brandstoffen tot dodelijk ongelukken zou leiden, maakte hij niet duidelijk.

Plakiotakis verwoordde met zijn oproep het standpunt van de Griekse redersvereniging, die eerder zijn ‘bezorgdheid’ uitte over het verbod op het gebruik van brandstof met meer dan 0,5% zwavel. De meeste brancheorganisaties en ook de IMO zelf vinden echter dat rederijen ruim de tijd hebben gekregen om zich voor te bereiden. De organisatie heeft laten weten dat uitstel procedureel en juridisch niet mogelijk is.