De drie partijen willen dat de rederij geld stort in een schadefonds. Daar kunnen bijvoorbeeld de gemeenten in het Waddengebied uit putten bij de bekostiging van schoonmaakwerkzaamheden, maar ook van onderzoek naar de gevolgen van de vervuiling op de langere termijn.

De ‘MSC Zoe’ verloor in de nacht van 1 op 2 januari meer dan driehonderd containers. De koopwaar en de grote stukken plastic die vervolgens aanspoelden op de Waddeneilanden, zijn inmiddels opgeruimd. Maar veel stranden liggen nog altijd vol met kleine stukjes plastic.

Een langzame ramp

Op de Wadden voltrekt zich volgens GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger ‘een langzame ramp’, doordat er nog altijd rommel aanspoelt. MSC heeft steeds gezegd de volledige schade te vergoeden. ‘Daar wil ik het bedrijf aan houden’, zegt Kröger, die er niet blindelings op vertrouwt dat het bedrijf uit zichzelf woord houdt.

Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) maakt zich zorgen om de effecten op de natuur op de langere termijn. ‘Dit fonds is nodig om die gevolgen in beeld te krijgen’, zegt zij. ‘En dat fonds wordt gevuld door de reder, zodat de vervuiler betaalt en niet de Waddengemeenten opdraaien voor de kosten’, aldus D66’er Rutger Schonis.