Ze worden gebouwd voor Spliethoff Group in Amsterdam en zijn onderdeel van een nieuwbouwprogramma van negen schepen bij verschillende Chinese werven. Conoship, een ontwerp- en ingenieursbureau dat vooral voor de Noord-Nederlandse scheepsbouw werkt, leverde eerder al de ontwerpen voor de andere zeven schepen. Vier daarvan zijn bestemd voor Wijnne Barends, drie voor het Finse Bore Line. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Spliethoff-groep.

Twee kranen van 500 ton

De nieuwe schepen worden elk uitgerust met twee Huisman-kranen van vijfhonderd ton, waarmee ze zowel als zwaar transportschip als offshore supplier kunnen worden ingezet, wat een ongewone combinatie is. Ze krijgen een hoofddek met een oppervlakte van 2875 vierkante meter, twee tussendekken en een draagvermogen van 12.500 ton. Daardoor kunnen ze volgens Conoship veel meer lading in één keer meenemen dan traditionele offshore suppliers.

De schepen worden gebouwd door Mawei Shipbuilding in Fuzhou aan de Chinese oostkust, dat naar eigen zeggen de oudste scheepswerf van China is. Ze worden gebouwd onder toezicht van Lloyd’s Register, krijgen ijsklasse 1A en voldoen ook aan de zogenoemde Polar Code. De schepen zullen ‘Brouwersgracht’ en ‘Bloemgracht’ gedoopt worden en moeten in oktober 2021 en februari 2022 worden opgeleverd.