Dat valt af te leiden uit een bericht van persbureau Interfax waarin staat dat het staatsbedrijf Rosatom zo’n zeven miljard dollar zou willen investeren in nieuwe ijsbestendige containerschepen en havenfaciliteiten. Rosatom, dat vier nucleaire ijsbrekers bezit, zou voor de financiering van dat programma onder meer in onderhandeling zijn met de VTB Bank, de tweede bank van Rusland.

Rosatom ziet de poolroute tussen de Beringstraat en de Noordzee, ook wel aangeduid als de noordelijke doorvaart, als een alternatief voor de route tussen Oost-Azië en Europa via het Suez-kanaal. Van de naar schatting 600 miljoen ton containerlading die jaarlijks via deze route wordt vervoerd, zou volgens Rosatom zo’n 43 miljoen ton naar de noordelijke route kunnen verschuiven. Een aantal grote rederijen, waaronder MSC, Hapag-Lloyd en CMA CGM, hebben recentelijk laten weten de route voorlopig links te laten liggen.

Het bericht werd als eerste gemeld door de Moskouse zakenkrant Vedomosti. Die rapporteerde dat Rosatom 55 ijsbestendige containerschepen wil laten bouwen en op termijn een van de vijftien grootste containervervoerders ter wereld wordt. Volgens het onafhankelijke Interfax is dat echter schromelijk overdreven. Het persbureau wijst erop dat Rosatom zich in zijn huidige vorm uitsluitend bezighoudt met nucleaire activiteiten en geen enkele ervaring in de containervaart heeft.

Poolroute

Maar volgens Vedomosti wil het staatsbedrijf volgend jaar al van start op de Poolroute. In 2023 zou er een omzet van 700 miljoen dollar gerealiseerd moeten worden en in 2025 vier miljard om het jaar erop door te stijgen naar een piekniveau van 5,6 miljard. Dat zou overeenkomen met ongeveer de helft van de civiele omzet van Rosatom.

In de presentatie rekende de groep verder voor dat de vaartijd tussen belangrijke Aziatische havens als Hong Kong, Shanghai, Yokohama, Busan, Tianjin en grote Europese havens als Rotterdam, Le Havre, Hamburg en Southampton via de Poolroute 10 tot 30% korter is. Daar staan wel extra kosten van ijsbrekers en vertraging als gevolg van zwaar pakijs tegenover.

Plannen van Poetin

De plannen sluiten aan op de oekaze van president Vladimir Poetin, die heeft gezegd dat het goederentransport op die route omhoog moet tot tachtig miljoen ton in 2024. Dat is vier keer zoveel als vorig jaar. Tot nu toe gaat het overigens vooral om LNG, afkomstig van het Siberische schiereiland Yamal.

Van het voorziene investeringsvolume van nagenoeg zeven miljard dollar zou 5,8 miljard bestemd worden voor de 55 nieuwe schepen, wat neerkomt op iets meer dan honderd miljoen per stuk. De rest is bestemd voor modernisering van haveninfrastructuur, reparatie van de ijsbrekervloot en scheepsdokken. Rosatom zou zelf zo’n 20% van de investeringen financieren en ongeveer 30% moet uit de kasstromen van het project komen. Daarmee zou de bankfinanciering dus op zo’n 3,5 miljard dollar uitkomen.

Poetin richtte Rosatom op

Rosatom is een van de grootste nucleaire ondernemingen ter wereld en bestaat uit een verzameling van zo’n 400 bedrijven, die vrijwel allemaal iets met kernenergie te maken hebben.

Tot het assortiment behoren onder meer uraniumwinning en -verrijking, de levering van reactoren voor centrales, onderzeeërs en andere marineschepen. Verder levert de groep onder meer medicinale isotopen en is het de belangrijkste leverancier voor de productie van kernwapens. Over die laatste activiteit doet het bedrijf zelf overigens geen mededelingen.

Het dochterbedrijf Rosatomflot exploiteert als enige ter wereld nucleaire ijsbrekers. Dat zijn er op dit moment twee, de ‘Yamal’ en de ‘50 Let Pobedy’ (jaren van overwinning) en ze worden beide ingezet om de Poolroute zoveel mogelijk open te houden. Daaraan was het volgens het conglomeraat te danken dat er in 2016 al ruim zeven miljoen ton over die route werd vervoerd.

De oprichter is niemand minder dan president Vladimir Poetin. Hij ondertekende in 2007 de wet waarmee het toenmalige federale atoomagentschap werd opgeheven, waarna alle activiteiten en bezittingen werden overgeheveld naar Rosatom, ‘in overeenstemming met een presidentieel decreet’.