De Franse rederij meldt in de toelichting dat een onbekend aantal schepen ter waarde van 860 miljoen aan niet nader genoemde partijen wordt verkocht. De schepen worden vervolgens teruggehuurd. Daarvan is 650 miljoen dollar al in het derde kwartaal gerealiseerd en de resterende 210 miljoen volgt de komende weken.

De opbrengst wordt grotendeels gebruikt om de overbruggingslening af te betalen die werd aangegaan om Ceva over te nemen. Daar staat nog 200 miljoen dollar van uit.

CMA CGM legde 1,7 miljard dollar neer voor Ceva, dat voortgekomen is uit onder meer TNT Logistics. Die stap was voor een aantal ratingbureaus aanleiding om de waardering van de rederij te verlagen, omdat de schuldpositie in verhouding tot de liquiditeit te hoog was opgelopen. Dat maakte het voor de rederij lastiger kredieten aan te trekken.

Containerterminals

De Franse containervervoerder, met een marktaandeel van ruim 11% vierde op de wereldranglijst, verkoopt verder voor 968 miljoen dollar belangen in containerterminals aan Terminal Link. China Merchants Port (CMP) werd in 2013 voor 49% eigenaar van deze voormalige terminaldochter, waarvan CMA CGM de resterende 51% nog in handen heeft. Om welke terminals het gaat, is niet gemeld.

Ook neemt het bedrijf begin volgend jaar afscheid van een belang van 50%, ter waarde van 93 miljoen dollar, in een logistieke hub in India. Ten slotte moet de herstructurering van het zogenoemde securitisatieprogramma van Ceva ter waarde van 450 miljoen dollar nog eens honderd miljoen dollar opleveren. ‘De aanzienlijke investeringen die nodig zijn om Ceva te transformeren, wegen op de korte termijn door op de marges’, aldus de rederij.

Kwartaalcijfers

Uit de kwartaalcijfers blijkt dat Ceva in het derde kwartaal ruim 44 miljoen dollar verlies leed. Dat deed een forse aanslag op de winst van CMA CGM als geheel, dat onder de streep 45 miljoen overhield, minder dan de helft van de nettowinst van 103 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Vooral door de overname van de logistieke dienstverlener maakte de omzet wel een flinke sprong van ruim 25%, tot 7,6 miljard dollar. Het vervoerde volume groeide met 5%. De rederij noemt geen totaalcijfer voor het aantal teu’s, maar zegt wel dat de groei vooral in de shortseasector zat.