Maersk nam in 2017 Hamburg Süd over. In het kader van de integratie wilden de Denen tussen de 320 en 365 miljoen euro aan kosten besparen bij de Duitse reder. Vorig jaar vond in dit verband al een afbouw van het aantal banen plaats bij Hamburg Süd. De nieuwe afslankoperatie treft alleen het hoofdkantoor van het Duitse dochterbedrijf in Hamburg.

Eind volgend jaar moet de maatregel zijn afgerond, heet het verder. Maersk gaat er vanuit dat de honderd arbeidsplaatsen door natuurlijk verloop zullen verdwijnen, zodat gedwongen ontslagen achterwege blijven.

Panalpina

DSV heeft intussen de eerste 90 werknemers op het hoofdkantoor van Panalpina ontslagen, drie maanden nadat de Denen het Zwitserse bedrijf hebben overgenomen. Eerder kondigde DSV al aan dat 165 van de ongeveer 300 banen zullen worden geschrapt of verplaatst naar het hoofdkantoor van de expediteur in Denemarken.

Het gaat bij de eerste ontslagronde vooral om IT-ers, die overbodig zijn geworden omdat DSV zijn eigen automatiseringssysteem gaat gebruiken. De afslanking op het hoofdkantoor moet uiteindelijk binnen 3 jaar 300 miljoen euro per jaar moeten opleveren.

Moeizame gesprekken

De ontslagronde is olie op het vuur tijdens moeizame gesprekken tussen beide partijen over een sociaal plan. DSV heeft een pakket neergelegd met onder meer ontslagvergoedingen van twee tot zes maanden en vervroegde pensionering voor werknemers vanaf 58 jaar.

De werknemersvertegenwoordiging van Panalpina heeft daar echter niet mee ingestemd. Desondanks willen de Denen de reorganisatie zo snel mogelijk doorzetten, ofschoon ‘arbitrage’ nog wordt overwogen.