De lijnvaart werkt al jaren met allianties. Dit moet de dienstverlening aan klanten verbeteren. Zo werken marktleider Maersk en nummer twee MSC samen in de 2M-alliantie.

Dergelijke samenwerkingsvormen zijn normaal gesproken verboden, maar voor de lijnvaart is een uitzondering gemaakt op de betreffende mededingingsregels. Deze uitzondering heet Block Exemption Regulation, ofwel BER.

Verlenging tot 2024

Deze uitzondering is al enkele keren afgegeven, telkens voor een periode van vijf jaar. De huidige periode loopt in april 2020 af, waarna de EU een oordeel moet geven of de uitzondering wordt verlengd. Wat Vestager betreft, komt deze verlenging er.

‘De evaluatie laat zien dat de marktcondities van de lijnvaart het nog steeds noodzakelijk maken dat allianties blijven toegestaan’, aldus de Eurocommissaris in een mededeling. Daarom stelt ze voor de BER te verlengen. Echter, ze is voorstander van een verlenging voor vier jaar, in plaats van de gebruikelijke vijf.

Vrolijke gezichten

Als de BER inderdaad wordt verlengd, zal dat ongetwijfeld tot vrolijke gezichten leiden bij de grote containerrederijen. Zij vinden de alliantievorming noodzakelijk voor hun dienstverlening.

Verladers zijn waarschijnlijk minder enthousiast. Zij wijzen erop dat bijvoorbeeld de punctualiteit niet beter is geworden sinds de allianties bestaan. Ook is sinds de vorige verlenging het aantal grote lijnvaartbedrijven flink gekrompen.

Zo werden onder andere Hamburg Süd, OOCL, APL en UASC overgenomen, ging Hanjin failliet en besloten NYK, MOL en K Line om hun containervaartactiviteiten te bundelen in het fusiebedrijf ONE.