De grootste individuele klus is het transport met de halfafzinkbare ‘Boka Vanguard’ van een olie- en gasproductie-schip (fpso) van 91.000 ton, dat van China naar Brazilië moet. Dat is precies duizend ton meer dan een soortgelijke klus die de ‘Vanguard’ vorig jaar uitvoerde en daarmee een nieuw record. De vroegere ‘Dockwise Vanguard’ heeft een draagvermogen van 116.000 ton en kan in principe lasten tot dat gewicht vervoeren.

Een ander contract betreft het transport van een aantal ‘lng-modules’ van een productiewerf in China naar Rusland. Dat wordt uitgevoerd door de zware-ladingschepen ‘Blue Marlin’ van 76.000 ton en ‘Black Marlin’ van 57.000 ton.

Terugtrekken uit onderkant markt

Daarnaast heeft Boskalis een contract binnengehaald voor het transport van een fpso van de productiewerf in China naar de Noordzee in 2021 en het vervoer van twee zogenoemde drijvende productiesystemen van Singapore naar de Golf van Mexico in de periode 2021-2022. Daarvoor worden de ‘Blue Marlin’ en de ‘White Marlin’ van 72.000 ton ingezet.

Het binnenhalen van de contracten lijkt goed aan te sluiten op het besluit van de maritieme aannemer vorig jaar om zich terug te trekken uit de ‘onderkant’ van de zware-ladingmarkt, waar de concurrentie moordend is.

Daarbij werd een tiental, meer dan 25 jaar oude, schepen voor de sloop verkocht en werd 137 miljoen euro aan boekwaarde afgeschreven. Boskalis’ zware-ladingvloot bestaat nu uit dertien half afzinkbare schepen, waarvan de lichtste een draagvermogen heeft van 28.000 ton.