Daarvoor is het volgens hem nodig dat het rendement op logistieke diensten op een vergelijkbaar niveau komt als dat van de grote gespecialiseerde expediteurs. Dat betekent dat het resultaat, de ebit, zo’n 5% van de omzet moet zijn. Hoe hoog dat nu is, zei Skou niet. Ter vergelijking, DSV-Panalpina haalde in de eerste helft van het jaar een ebit-marge van 7,3%, Kuehne + Nagel kwam tot 4,9%.

Meer dan alleen maritiem

Volgens Skou moet Maersk zijn klanten meer verkopen dan alleen maritieme producten. ‘Ze hebben allemaal aan beide zijden een truck nodig en douane-afhandeling. Het komt er dus op aan om onze 70.000 klanten meer van dit soort diensten te leveren’, aldus de topman, die een week geleden werd geconfronteerd met het vertrek van zijn operationeel bestuurder Søren Toft.

Op de vraag of de rederij recentelijk nieuwe grote klanten had binnengehaald, zei Skou dat dat niet het geval is ‘omdat de grootste verladers ter wereld al klant zijn’. Hij herhaalde Maersk niet van plan is om een miljarden-acquisitie te doen om zijn positie op logistiek gebied te versterken, zoals CMA CGM deed met Ceva Logistics. Wel verwacht hij de komende tijd kleinere acquisities te zullen doen.