Die aankondiging deed de Hongkongse transportsecretaris Frank Chan volgens de Britse scheepvaartkrant Lloyd’s List op een conferentie over scheepvaartfinanciering tijdens de Hong Kong Maritime Week. Volgens Chan komt Hongkong volgend jaar met een pakket maatregelen om zijn positie als maritiem centrum te versterken.

Maritiem centrum

Hongkong is volgens een jaarlijkse ranglijst van de Baltic Exchange en het Chinese staatspersbureau Xinhua ‘s werelds tweede maritieme centrum, na Singapore maar voor de veel grotere havenstad Shanghai. Hoewel de voormalige Britse kroonkolonie Londen vorig van de tweede plek verdreef, voelt het de druk van Singapore. Dat voerde een paar jaar geleden forse belastingkortingen in voor maritieme investeerders en staat op de eerste plaats van de ranglijst.

Chan kon nog geen details van het nieuwe belastingregime melden, maar zei ervan uit te gaan dat het in de loop van het jaar ingevoerd kan worden. Volgens de huidige wetgeving zijn de inkomsten uit schepen onder de vlag van Hongkong vrijgesteld van winstbelasting. Volgens Lloyd’s List richt een aantal Chinese verhuurbedrijven zich in toenemende mate op scheepsfinanciering en treden sommige zelfs steeds meer op als een traditionele rederij.

Een daarvan is ICBC Financial Leasing, onderdeel van de Industrial and Commercial Bank of China, de grootste bank van China. Volgens directeur Bill Guo stond het bedrijf op het punt een kantoor in Hongkong te openen toen de huidige sociale onrust uitbrak en de economie een forse deuk opliep. Vorig jaar richtte ICBC Leasing in Hongkong al een bedrijf op voor de verhuur van vliegtuigen, nadat de belasting op die activiteit was gehalveerd tot 8,25%.