Het bedrijf zag, in vergelijking met een jaar eerder, de omzet in het derde kwartaal licht dalen tot 10,1 miljard dollar (9,16 miljard euro, tegen huidige wisselkoers). Het bedrijfsresultaat (ebitda) liep met 14% op tot 1,7 miljard dollar.

Dit kwam met name door de volumegroei van 9,2% in de divisie Terminal & Towage, waar onder meer APM Terminals en Svitzer onder vallen. Bij de divisie Ocean waren er meevallers op het gebied van capaciteitsbeheer en operationele processen, waardoor de lagere vrachttarieven werden gecompenseerd.

De onderliggende winst steeg in het derde kwartaal van dit jaar naar 452 miljoen dollar. Dit was 188 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.

Containervervoer

Al met al is Maersk somberder gestemd over de groei van het wereldwijde containervervoer dit jaar. Volgens het Deense bedrijf zal de groei nu uitkomen op 1 tot 2%, terwijl eerder op 1 tot 3% werd gerekend.

Dat wijt Maersk onder meer aan een stagnerende wereldeconomie en handelsrestricties als gevolg van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. De groei in de mondiale vraag naar containers daalde van 2,0% in het tweede kwartaal naar 1,5% in het derde.

Hogere winstverwachting

Vorige maand kwam Maersk met een verhoging van de winstverwachting voor heel 2019. Daarbij wordt gerekend op een bedrijfsresultaat van 5,4 tot 5,8 miljard dollar. Eerder had Maersk een resultaat van 5 miljard dollar voorspeld.