De rederij stelt dat het verlies voor een groot deel is toe te schrijven aan een strategische keuze om chartercontracten op te zeggen. Daar hing volgens het bedrijf een prijskaartje aan van 40,69 miljoen euro, waardoor de resultaten van het derde kwartaal worden gedrukt. Door het opzeggen van de huurovereenkomsten, zullen de operationele kosten uiteindelijk flink dalen.

Yang Ming vervoerde in de eerste drie kwartalen met 4,07 miljoen teu. Dat was 3,8% meer dan vorig jaar. Het verlies in de eerste negen maanden van dit jaar is volgens de Taiwanezen 50% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Door hogere vrachttarieven steeg de omzet met 9,6%. Het vrachtvolume nam in het derde kwartaal van dit jaar met 2% toe en kwam uit op 1,4 miljoen teu.

Versterkte positie

Voor 2020 is de rederij gematigd positief. De Taiwanezen citeren prognoses van het Franse Alphaliner dat de containervloot in 2020 met slechts 3,3% zal groeien, terwijl het ladingaanbod naar verwachting 2,8% zal toenemen. Ook verwacht het bedrijf veel van de versterkte positie van THE Alliance, waar Hapag-Lloyd, ONE en (vanaf 1 april 2020) HMM bij aangesloten zitten.