HMM (Hyundai Merchant Marine) sluit het derde kwartaal af met een operationeel tekort van 36 miljoen euro (46,6 miljard Koreaanse won). Ondanks het verlies doen de Koreanen het beter dan vorig jaar. Toen werd in het derde kwartaal een verlies van 96 miljoen euro (123,1 miljard Koreaanse won) genoteerd.

Deze sprong vooruit is volgens de rederij vooral te danken aan het bulktransport, de inzet van de gloednieuwe supertankers (vlcc) in combinatie met hogere vrachttarieven.

Chinese Nieuwjaar

De Zuid-Koreanen zijn positief gestemd over de komende maanden. Normaal gesproken is er in het vierde kwartaal sprake van een dip, zo schrijft het bedrijf, maar de prognose is dat de vrachtvolumes gaan toenemen vanwege het Chinees Nieuwjaar, dat vroeg valt in 2020.

HMM waarschuwt wel dat er dreigende ontwikkelingen gaande zijn die de markt kunnen verstoren, zoals het handelsconflict tussen de VS en China, de instabiliteit in het Midden-Oosten en in Hongkong en de Brexit.

Miljoen teu capaciteit

De Zuid-Koreaanse carrier staat op de tiende plek in de ranglijst van databureau Alphaliner, die de containerrederijen rangschikt naar capaciteit. De komende jaren wil het bedrijf hoger op die lijst.

Momenteel zijn er twaalf schepen van 23.000 teu in de maak. De eerste van deze megacarriers moeten volgens HMM volgend jaar op volle toeren gaan meedraaien. Daarbovenop komen nog eens acht schepen van 14.000 teu.

Samen zijn deze twintig schepen goed voor 400.000 teu, een verdubbeling van de huidige capaciteit. Uiteindelijk wil de rederij toe naar een vloot van 1 miljoen teu.

Irritatie

Die scheepsorders leidde tot irritatie bij andere reders, omdat de markt te kampen heeft met overcapaciteit die de marges drukt. Daarnaast is er ergernis dat de schepen grotendeels worden bekostigd met overheidsgeld uit Seoul.

In juli maakte het bedrijf bekend dat het zich aansluit bij THE Alliance, waar ook Hapag-Lloyd, Yang Ming en ONE in zitten. De Koreanen voegen zich vanaf 1 april 2020 bij het samenwerkingsverband. ‘HMM werkt aan een soepele overgang naar THE Alliance, zonder dat dat ten koste gaat van onze dienstverlening’, schrijft het bedrijf.