Hoewel de volumes afgelopen kwartaal minder hard groeiden dan werd verwacht, kijkt Hapag-Lloyd dankzij gestegen tarieven (+2,7%) tevreden terug op het derde kwartaal.

De Duitsers noteerden van begin januari tot eind september een ebit van 643 miljoen, tegenover 299 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dat betekende meer dan een verdubbeling. De operationele winst (ebitda) kwam met 553 miljoen in het derde kwartaal ook behoorlijk hoger uit de 385 miljoen over dezelfde periode vorig jaar.

Die sterke groei is voor een aanzienlijk deel te danken aan nieuwe boekhoudkundige regels (IFRS-16). Volgens de rederij resulteert IFRS-16 in een ‘extra’ 341 miljoen euro die de onderneming dit jaar kan optellen bij de ebitda die uitkomst op 1,5 miljard euro.

Omzet

De omzet klom van 3,05 miljard euro in het derde kwart van vorig jaar naar 3,24 miljard (+6,2%) dit jaar. De nettowinst bedroeg in het voorbije kwartaal 150 miljoen, een stijging van bijna 33%.

Over de eerste drie kwartalen van dit jaar was de nettowinst 297 miljoen euro, een enorm verschil met de 13 miljoen euro in de eerste drie kwartalen van vorig jaar.

‘Na negen maanden is dit een zeer respectabel resultaat. Ondanks geopolitieke spanningen en handelsbeperkingen profiteerden we van hogere transportvolumes en betere vrachttarieven en hielden we ook onze kosten nauwlettend in de gaten’, aldus de Nederlandse topman van Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, in het kwartaalverslag.

Handelsoorlog

Het bedrijf voegt er wel aan toe dat de vrachtvolumes minder hard stegen dan de prognose. ‘De toename van 1,2% was lager dan aan het begin van het jaar werd verwacht.’ Dat is volgens de rederij met name te wijten aan een stagnerende wereldeconomie als gevolg van geopolitieke onzekerheden (lees: handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China).

Door de goede resultaten van het afgelopen kwartaal kijkt Hapag-Lloyd met vertrouwen vooruit. De maritieme reus rekent voor dit jaar op een bedrijfsresultaat (ebitda) aan de bovenkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 1,6 miljard euro tot 2 miljard euro.

Ook de doelstelling voor de brutowinst werd scherper gezet. Het concern voorziet de bovenkant van de bandbreedte, die staat op 500 tot 900 miljoen euro.

Spanningen Midden-Oosten

De rederij hamert er wel op dat, naast de handelsoorlog tussen de VS en China, ook de oplopende handelsvete tussen de Amerikanen en Europa invloed kan hebben op de containervaart. Evenals de spanningen in het Midden-Oosten, die bij escalatie impact hebben op de prijs van ruwe olie, en derhalve ook de bunkerprijzen.