Onderzoeksleider Rolph Hijdra denkt dat het concept haalbaar is, omdat er voor het baggerwerk veel minder vermogen nodig is. Dat komt doordat de bagger veel minder ver naar boven gehaald hoeft te worden (de zogenoemde opvoerhoogte) dan bij een gewoon baggerschip. Hij heeft een vergelijkende studie uitgevoerd met een standaard sleephopperzuiger van 105 meter.

Daardoor kan de Autonomous underwater maintenance dredger (Aumd) volstaan met twee baggerpompen van 150 kilowatt, terwijl op een vergelijkbaar gewoon baggerschip twee pompen van 675 kilowatt nodig zijn. Volgens Hijdra is er ook minder vermogen nodig voor de voortstuwing, 1350 tegen 2200 kilowatt.

Batterijpakket

De ‘duikboot’ krijgt een batterijpakket met een capaciteit van zestien megawattuur. Dat moet genoeg zijn om het tachtig meter lange gevaarte twaalf uur onder water en aan het werk te houden. Volgens Hijdra hoeft de Aumd ‘alleen’ naar de oppervlakte te komen voor reparatie, onderhoud en het opladen van de batterijen.

De hopper-capaciteit (opslagruimte voor bagger) is met 3430 kubieke meter bijna even groot als de 3600 kuub van de sleephopperzuiger. Beide kunnen werken in een waterdiepte tot 35 meter. De onderkant van de Aumd krijgt schuifdeuren ‘voor precisie-stortingen met een verminderde baggerpluim’.

Investeringskosten

De onderzoeksleider denkt dat de hogere investeringskosten ruimschoots worden goedgemaakt door de lagere exploitatiekosten. ‘Volgens een conservatieve schatting kunnen scheepseigenaren met een Aumd na vijftien jaar bijna twee keer zoveel winst verwachten als met een sleephopperzuiger’, zegt Hijdra.

Het Nederlandse scheepsarchitecten-bureau publiceerde een paar maanden geleden een studie over het gebruik van ammoniak (NH3) als scheepsbrandstof. Strekking daarvan was dat het haalbaar is, maar dat het nog wel een jaar of tien gaat duren.