‘Dichter bij de heilige graal komen we niet’, jubelt John Maggs van Seas at Risk, een samenwerkingsverband van meer dan dertig Europese milieu-organisaties. Faig Abbasov van Transport & Environment probeert daar nog overheen te gaan. ‘Vier vliegen in één klap slaan, is al best goed. Als je daarbij bedenkt dat het de reders ook nog een geld bespaart, dan is dit echt een no-brainer.’

Waar we al die euforie aan te danken hebben? Langzamer varen levert niet alleen een vermindering op van de uitstoot van broeikasgassen, maar leidt ook tot een spectaculaire reductie van het onderwatergeluid. 20% langzamer varen, kan volgens het rapport 66% geluidsreductie opleveren.

En ook al is nog niet heel veel bekend over het effect dat dat op vissen heeft, duidelijk is wel dat minder herrie onder water gunstig is voor vissen. Het is vooral fijn voor walvissen, waarvan sommige soorten geluiden van bronnen op honderden kilometers afstand kunnen horen.

Die moeten dus behoorlijk last hebben van het lawaai onder water van druk scheepvaartverkeer. Waarschijnlijk is het ook een belangrijke oorzaak dat ze nogal eens geschept worden door snelvarende schepen. Maar volgens het rapport vermindert de kans op een aanvaring met een walvis zelfs met 78% als een schip 20% langzamer gaat varen.

Het is niet toevallig dat de twee milieuorganisaties nu met het onderzoek komen, waarvoor ze zelf opdrachtgever zijn. Deze week buigt de milieucommissie van de International Maritime Organization (IMO) in Londen zich namelijk over nieuwe voorstellen om op korte termijn de impact van de scheepvaart op het klimaat terug te dringen. Langzamer varen is zo’n ‘quick fix’.

Maar rederijen lopen er nog niet warm voor. Zij zeggen dat het innovatie in de weg zou staan. Maar tot voor kort wisten ze nog niet dat walvissen er echt heel blij van worden. Dus, wie weet.