Met ShipFund wil de Groningse rederij investeringen in het bedrijf toegankelijk maken voor de massa door een eenvoudig platform te gebruiken en een lage toetredingsdrempel van 250 euro te hanteren

Het eerste product dat via het platform wordt gelanceerd, heet ShipBond, waarmee beleggers obligaties van de rederij kunnen kopen voor 50 euro per token. Deze tokens hebben een looptijd van twee jaar en een rente van 4,25%.

Ongeveer zes maanden na de lancering van ShipFund heeft de de rederij eerste drie tranches van elk 250.000 euro verkocht en is de volledige verkoop van de vierde tranche bijna in zicht. Zodra die volledig verkocht is heeft het bedrijf via deze nieuwe investeringmethode zijn eerste miljoen veiliggesteld.

Gefeliciteerd met het succes. Wat is de volgende stap?

‘Bedankt, we zijn er erg blij mee. Het plan is om na deze eerste periode van twaalf maanden meer tranches uit te geven. Ons streven is om aan het einde van de lopende investeringsperiode, die eindigt op 30 april, 2 miljoen euro aan investeringen te hebben verzekerd. Vervolgens willen we elke maand een nieuwe tranche openen.’

Wie zijn de investeerders?

‘Het is een diverse groep. Toen we Shipfund en ShipBond lanceerden, hebben we ons eerst gericht op personen die eerder geld hadden geïnvesteerd in het CV- en KG-systeem. Maar inmiddels ontvangen we ook investeringen van mensen die ons online hebben gevonden terwijl ze zochten naar nieuwe investeringsmogelijkheden.’

Investeringen in de scheepvaart hebben een slechte naam gekregen door de val van het Duitse KG-systeem. Waarom denk je dat mensen weer investeren?

‘Ik geloof dat we een aantrekkelijke propositie bieden met een rente van 4,25%. In Nederland hebben mensen samen 369 miljard euro op hun spaarrekeningen staan en met een dreigende negatieve rente zijn die mensen op zoek naar alternatieve opties die hun kapitaal vergroten in plaats van verkleinen. Bovendien wordt de terugbetaling van onze obligaties gegarandeerd door onze holding. Dat biedt beleggers veel meer comfort in vergelijking met de ‘investeringen in één schip’ uit het verleden.’

Zijn jullie van plan om ook andere producten via het platform uit te geven?

‘Jazeker. In de toekomst willen we ShipShare lanceren, dat beleggers in staat stelt om aandelen te kopen. We hebben ShipFund bewust opgezet als een paraplu waaronder we verschillende financiële producten kunnen vrijgeven. Voor nu zullen we ons richten op ShipBond, maar ShipShare volgt ergens in de nabije toekomst.’

Rederij Groningen beheert een vloot van veertig multipurpose en heavy-lift schepen.