Het project is een samenwerking tussen lng-transporteur Nauticor en Unifeeder, die het schip heeft gecharterd. MAN Energy Solutions en Wessels Marine zijn momenteel bezig met een testcase om 20 van de 120 ton lng die de ‘Wes Amelie’ ongeveer per vaart gebruikt, te vervangen door het klimaatneutrale sng. De verwachting is dat door het gebruik van deze brandstof de CO2-uitstoot tijdens een gemiddelde reis met 56 ton vermindert.

De brandstof van het containerschip komt van Audi’s power-to-gas-fabriek in het Duitse Werlte, waar momenteel een liquefactie-installatie in aanbouw is, waarbij de sng kan worden opgewekt door windenergie. De eerste testvaart van de ‘Wes Amelie’ op sng staat gepland voor het tweede kwartaal van 2020.

Wereldprimeur

De in 2011 gebouwde ‘Wes Amelie’ is een containerschip (1.036 teu) van de Duitse scheepseigenaar Wessels Reederei. Het scheepvaartbedrijf heeft in 2017 als eerste ter wereld dit bestaande containerschip omgebouwd om op lng te kunnen varen.