Centraal daarbij staan mogelijke financiële onregelmatigheden via een bedrijf op Barbados. Dat blijkt uit onderzoek door NRC en dagblad Trinidad Express. Het gaat om het bedrijf NSG West Indies van Stephen Hobson, een Britse handelaar in zwaar materieel.

Hij was de tussenpersoon bij grote contracten die Damen in 2014 en 2015 sloot in Trinidad en Tobago en de Bahama’s, voor een totale waarde van bijna 400 miljoen euro. Volgens de Trinidad Express gaat het onder meer om de levering van twaalf vaartuigen aan de kustwacht van Trinidad en Tobago ter waarde van zo’n 180 miljoen euro.

Fiod-inval

De minister van Justitie van Trinidad en Tobago voerde in de zomer van vorig jaar in Nederland overleg met de autoriteiten over het onderzoek. Het onderzoek kwam twee jaar geleden overigens al naar buiten nadat de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (Fiod) een inval op het hoofdkantoor in Gorinchem had gedaan. Die sprak toen van een ‘niet nader aangeduid land’.

Damen heeft volgens NRC een financieel conflict met Hobson. Hij zou meer dan twintig miljoen euro eisen op grond van niet nagekomen beloftes. De Brit zegt dat hij altijd eerlijk zaken heeft gedaan. ‘Onderzoek me maar. Er is geen spoor van corruptie te vinden’.

Deugdelijk

Damen Shipyards bevestigt het conflict met zijn voormalige agent tegenover de krant. Zijn vertrek vloeit volgens de scheepsbouwer voort uit het in 2016 ingevoerde ‘strikte compliance programma, dat door de Wereldbank als deugdelijk is bestempeld’.

Naamgever Kommer Damen is overigens al jaren geleden teruggetreden als topman van de groep, maar is nog steeds wel president-commissaris. Zijn zoon Arnout is chief commercial officer en René Berkvens is ceo. In het tv-programma ‘In goed gezelschap’ van interviewer Jaïr Ferwerda zei hij enige tijd geleden er altijd op te hebben gehamerd dat er geen smeergeld betaald mocht worden.