Het accusysteem van 600 kWh wordt in december geïnstalleerd aan boord van het 249 meter lange containerschip, dat vaart tussen West-Afrika en Oost-Azië. De eerste reis met het nieuwe systeem zal naar verwachting volgend jaar plaatsvinden.

De Deense rederij erkent dat er nog geen accu’s beschikbaar zijn die een volledig schip kunnen aandrijven, maar geeft tegelijkertijd aan dat ze wel gebruikt kunnen worden om de efficiëntie van elektrische systemen aan boord, zoals de generatoren, te verbeteren. ‘Door de hulpgeneratoren van het schip optimaal te gebruiken en te vermijden dat generatoren onnodig draaien, vermindert het totale brandstofverbruik’, meldt Maersk in een persbericht.

‘Deze proef zal een goed inzicht geven in energieopslag, die Maersk zal helpen bij de ontwikkeling naar verdere elektrificatie van zijn vloot en haventerminals. Wij zullen koolstofarme oplossingen blijven faciliteren, testen en ontwikkelen op onze reis om tegen 2050 CO2-neutraal te worden’, voegt operationeel directeur van Maersk Søren Toft daaraan toe.

Alcohol

Onlangs onthulde Maersk om, in zijn tocht naar een volledig CO2-vrije vloot, te focussen op drie brandstoffen als alternatief voor stookolie: alcohol, biomethaan en ammoniak. Ook ontwikkelen de Denen samen met autofabrikant BMW en andere partners momenteel een nieuwe scheepsbrandstof op basis van ethanol.

Maersk maakt ook deel uit van de Getting to Zero Coalition, die ernaar streeft om het eerste CO2-vrije en commercieel duurzame schip vóór 2030 in de vaart te hebben.