Daarmee is de rederij de enige containerreus die op 1 januari volledig overschakelt op laagzwavelige brandstof om te voldoen aan de IMO 2020-regels, die voorschrijven dat een schip alleen nog mag varen op brandstof met maximaal 0,5% zwavel, tegenover 3,5% nu.

Wie toch door wil blijven varen op de goedkopere zware stookolie kan ervoor kiezen om een scrubber te installeren die de zwavel uit de uitlaatgassen wast. Voor die optie heeft ONE dus vooralsnog niet gekozen.

Volgens maritiem vakblad Splash zeiden functionarissen van de redeij wel onlangs dat er nog haalbaarheidsstudies worden uitgevoerd om de scrubbertechnologie in te passen op een aantal grotere containerschepen.

Complex proces

In april sprak topman Jeremy Nixon van ONE tijdens tijdens een conferentie zijn afkeur uit over de apparaten die zwavel uit de uitlaatgassen van schepen wassen. ‘Wij zijn geen fan van scrubbers. ONE gelooft dat het beter is om zwavel uit de brandstof te halen dan via een complex proces de uitlaatgassen te behandelen.’

Dit standpunt ten aanzien van de scrubbers steekt af bij de visie van de rest van de containergiganten, die massaal in de rookgasreinigers investeren. Uit gegevens van Alphaliner blijkt dat MSC de rederij is met het hoogste aantal scrubbers: 250 stuks. Nummer twee is Evergreen, dat honderden miljoen investeerde in zo’n 150 scrubbers, met vlak daarachter Maersk, die op 140 schepen scrubbers heeft laten inbouwen.