Rederijen hebben al aangekondigd deze rekening door te schuiven naar hun klanten, omdat ze de kosten niet in hun eentje kunnen dragen. Zo kwam CMA CGM begin oktober met de ‘low sulphur surcharge’. En zoals gebruikelijk in de containervaart, volgden andere containercarriers snel. Klanten van Hapag-Lloyd betalen per 1 december de IMO 2020 Transition Charge (ITC) en ook Maersk voert een zwaveltoeslag in, variërend van enkele tientjes tot enkele honderden dollars per teu.

Net als bij de bunkertoeslagen vrezen verladers dat de zwaveltaks door de rederijen wordt misbruikt om hun marges op te krikken. Een terechte angst aangezien de doorberekening via een ondoorzichtig toeslagensysteem – onder meer afhankelijk van de route, de te varen afstand, het (verwachte) prijsverschil tussen hoog- en laagzwavelige brandstof – tot stand komt. Wellicht krijgen klanten meer inzicht in dit systeem, maar afgaand op de summiere uitleg op websites van de containergiganten neigt het meer naar nattevingerwerk dan naar een goed gefundeerde en transparante berekening.

In reactie op de kritiek van verladers zei Silvia Ding, hoofd van de afdeling Ocean Products bij Maersk, onlangs dat de toeslagen zeker niet worden gebruikt om de winst op te krikken. ‘Hoewel klanten ervan uit moeten gaan dat ze meer gaan betalen vanwege de hogere prijzen van de laagzwavelige brandstoffen, focussen we uitsluitend op de extra kosten.’ Nou, de branche moet de rederij dan maar op haar blauwe ogen geloven.

Evofenedex vindt het nog te voorbarig om een hard oordeel te vellen over de zwavelcap-toeslagen. Eerst moeten de cijfers grondig geanalyseerd worden en in de loop van volgend jaar kan er hierover pas iets zinnigs worden gezegd, klonk het vanuit de verladersvereniging.

Als belangenbehartiger van duizenden bedrijven uit de logistieke sector en internationale handel zou je toch bij elke cent die jouw leden extra moeten ophoesten, met het mes tussen de tanden direct ten strijde trekken tegen de ‘grote boze containerreuzen’ die verladers met buitensporige toeslagen proberen uit te knijpen? Je kunt je afvragen hoe de leden hierin staan. Zij zijn immers degenen die straks de portemonnee moeten gaan trekken.