U weet wel, de man achter Noah’s Train. Die trein doorkruiste bijna een jaar lang Europa met containers vol graffiti, als rijdende pr-machine van het duurzame spoor.  Laatste halte: de Maasvlakte, waar de containers het schip op gingen naar Santiago. Op de klimaattop die daar op 2 december zou beginnen, hadden de bont beschilderde laadkisten de aandacht op de trein moeten vestigen. Dat feest gaat dus niet door.

Oase van rust

Piñera had weinig keus. Hij had zijn land willen presenteren als een oase van rust, stabiliteit en klimaatambities op het roerige Zuid-Amerikaanse continent. Maar dat imago ligt aan gruzelementen na weken van demonstraties en rellen, waarbij veel gewonden en zelfs doden zijn gevallen. Dat is niet de atmosfeer waarin je met zo’n tienduizend afgevaardigden uit 190 landen enthousiast nieuwe klimaatplannen gaat zitten uitbroeden.

Maar ook voor de ruim dertig jonge klimaatactivisten aan boord van de zeilboot ‘Regina Maris’ zijn de druiven zuur. Vol goede bedoelingen begin oktober in Amsterdam aan boord gestapt, zijn ze al wekenlang op weg naar Zuid-Amerika. In Santiago zouden ze de goegemeenschap nog eens onder de neus wrijven dat de wereld naar de gallemiezen gaat als het klimaatroer niet radicaal om gaat. ‘We zijn alle 36 gechoqueerd’, vatte een Belgische opvarende de stemming samen toen de top in Chili was gecancelled.

Speedboot

De VN heeft inmiddels besloten de top naar Madrid te verplaatsen. Maar de ‘Regina Maris’ is vanuit Kaapverdië op weg naar Brazilië en kan onmogelijk op tijd terug in Spanje zijn. Ook voor Noah’s containers ziet het er somber uit. Die zouden per speedboot terug moeten, wat niet erg duurzaam is.