Op 1 januari 2020 moet de scheepvaart wereldwijd voldoen aan strengere regels voor de uitstoot van zwavel. Vanaf dan mogen schepen alleen nog varen op brandstof die maximaal 0,5% zwavel bevat. Dat maximum ligt nu in de meeste gebieden nog op 3,5%.

Aan brandstoffen met een lager zwavelgehalte hangt een hoger prijskaartje. Consultancybureau Drewry raamde de extra kosten die de strengere zwavelregels met zich meebrengen voor de lijnvaartsector op 11 miljard dollar. ING Bank verwacht dat door de zwavelcap het containervervoer tot wel 25% duurder kan worden.

Rederijen belasten deze kosten door aan hun klanten in de vorm van toeslagen (‘low sulphur surcharge’). Voor klanten van Maersk met spot- of kortlopende contracten met een looptijd van maximaal drie maanden, wordt de extra zwaveltaks op 1 december ingevoerd. Voor langlopende contracten, vanaf drie maanden tot een jaar, is dat per 1 januari 2020. Dat maakte de containerreus onlangs bekend.

Prijsverschil

De hoogte van de zwaveltaks wordt berekend aan de hand van de af te leggen afstand en het prijsverschil tussen hoog- en laagzwavelige brandstof van 193,08 dollar per ton. Uit cijfers die het Deense vakblad Shippingwatch heeft gepubliceerd, blijkt dat dat een tariefverhogingen per feu (veertig-voets container) oplevert van tussen de 188 tot 377 dollar. Voor reefercontainers liggen de bedragen tussen 282 en 565 dollar.

Hapag-Lloyd voerde in februari al de Marine Fuel Recovery-toeslag in, waarmee de kosten voor de overgang van hoog- naar laagzwavelige brandstof moesten worden gedekt. Bepaalde transitiekosten zijn daar volgens de Duitse rederij niet in meegenomen. Daarom voert Hapag per 1 december de IMO 2020 Transition Charge (ITC) in. Deze zwavelcaptoeslag geldt eveneens voor contracten met een looptijd van drie maanden of korter en varieert van 65 tot 210 dollar per teu.

CMA CGM

Ook klanten van het Franse CMA CGM met kortlopende contracten betalen zwaveltoeslag vanaf 1 december. Hoeveel precies is nog niet bekend. De rederij hanteert voor contracten langer dan drie maanden een toeslag die niet langer is gebaseerd op high sulfur fuel oil (hsfo), maar op de very low sulfur fuel oil (vlsfo).

Dit gaat gelden vanaf 1 januari 2020. CMA CGM zal deze basis elk kwartaal opnieuw bekijken. De Fransen voeren voor reefertransport een hogere toeslag in. Deze zal minimaal 20% hoger zijn dan voor reguliere containergoederen, met een minimum van 25 dollar per teu.

Sommige verladers vrezen dat reders de zwaveltaks misbruiken om hun marges op te krikken. Volgens verladersvereniging Evofenedex is dat nog te vroeg om te zeggen. ‘We snappen dat IMO 2020 een kostenverhogend effect heeft en hopen dat reders alleen die extra kosten doorberekenen. Of dat echt gebeurt, kunnen we pas in de loop van volgend jaar bekijken als we de prijzen beter kunnen analyseren’, aldus een woordvoerder.