Dit resultaat is veel beter dan het derde kwartaal van vorig jaar (1,6 miljoen dollar). Het is in belangrijke mate te danken aan de winst van 19,3 miljoen op de verkoop van 50% van vastgoeddochter Reslea.

Verder zijn de inkomsten die de drijvende lng-fabriek Tango sinds mei genereerde, pas vanaf de aanvang van de operationele werkzaamheden midden september opgenomen in de verlies- en winstrekening.

Lpg-divisie

De lpg-divisie deed het een stuk beter dan in de zomer van 2018. Toen zette de afdeling een bedrijfsresultaat van 1,0 miljoen dollar neer, dit jaar 4,1 miljoen. De sterk toenemende export naar de Verenigde Staten en de lange-afstandsreizen naar Oost-Azië versterkten het rendement van de chartervloot.

Dit blijft volgens Exmar ook een positief effect uitoefenen op de kleinere gasmarkten en de activiteiten van middelgrote tankers. ‘De nakende invoering van de nieuwe IMO-regelgeving maakt het mogelijk om voor onze midsize tankers hogere prijzen te vragen’, stelt financieel directeur Miguel De Potter. ‘Deze vloot is voor het jaar 2020 al voor 56% geboekt.’

Ook de lng-divisie presteerde van juli tot september heel wat beter dan een jaar eerder, met een positief bedrijfsresultaat van 1,2 miljoen dollar, tegenover een verlies van 9,4 miljoen vorig jaar.

Cash op komst

Van de Chinese verzekeraar Sinosure vernam Exmar dat een groot deel van de borgsom om de lening voor de afwerking van de Tango te waarborgen, tegen het einde van het jaar zou worden vrijgegeven. Het gaat om 40 miljoen dollar.

Met het hervergassingsponton FSRU is er wel een probleem. Exmar had die verkocht aan het Chinese CSSC Shipping, een filiaal van China State Shipbuilding, om het meteen weer in leasing te nemen. Maar Exmar had het schip al verhuurd aan grondstoffentrader Gunvor. Die heeft nu een arbitrageprocedure opgestart over de charterovereenkomst.