Wereldwijd bereiden rederijen zich voor op de nieuwe zwavelregels, die voorschrijven dat commerciële schepen per 1 januari geen brandstof meer mogen verstoken met een hoger zwavelgehalte dan 0,5%. Maar de Russische ministeries van Energie en Transport willen pas 2024 meedoen. Dat zegt de Russische minister van Energie Alexander Novak in een reactie op vragen van persbureau Bloomberg.

Wel in internationale wateren

De nieuwe regels, ook wel bekend als IMO 2020, ‘zullen leiden tot een sterke stijging van de brandstofprijs voor de binnenvaart en zeeschepen die voornamelijk in de territoriale wateren van Rusland opereren’, zei Novak, die door middel van uitstel wil voorkomen dat Russische reders te hard in hun portemonnee worden geraakt. ‘Rusland zal wel voldoen aan IMO 2020-normen in internationale wateren’, zei Novak.

Niet alleen Rusland wil de IMO-regels opschorten, in hun kielzog volgen ook alle andere leden van de zogeheten Euraziatische Economische Unie, waartoe ook Kazachstan, Kirgizië, Wit-Rusland en Armenië behoren. Van deze vijf landen hebben alleen Rusland en Kazachstan een kustlijn.

Onvoldoende voorbereid

Rusland geldt als een van de grootste stookolieproducenten ter wereld. Veel Russische raffinaderijen zijn nog onvoldoende voorbereid op de IMO 2020-regels.

De op een na grootste producent van Rusland, Lukoil, begon pas deze maand IMO-conforme brandstof te produceren. Gazprom Neft, de olietak van aardgasgigant Gazprom, ziet volledige omzetting naar laagzwavelige brandstof pas gebeuren in 2024. De grootste producent van het land, Rosneft, denkt alle  noodzakelijke aanpassingen pas ‘in de komende jaren’ te doen.

Uitstel zal voor deze bedrijven uitkomst bieden, en waarschijnlijk ook leiden tot een financiële impuls omdat de vraag naar Russische zware stookolie zal toenemen.

Indonesië

Eerder kondigde Indonesië aan dat het de aanstaande ‘zwavelcap’ niet zou handhaven. Het land draaide echter snel zijn positie bij, nadat verschillende toonaangevende maritieme organisaties scherpe kritiek uitten op de houding van Jakarta.

Ook India twijfelt openlijk om de zwavelcap uit te stellen. Het land heeft de ambitie om het transport over water te vergroten. De regering van het land vreest dat als de kosten voor rederijen volgend jaar stijgen, er juist meer vracht per truck en over het spoor zal worden vervoerd.