Het gaat om China State Shipbuilding Corp. (CSSC) en China Shipbuilding Industry (CSIC), die samengevoegd zouden worden tot de China Shipbuilding Group. Dat gaat fungeren als holding van maar liefst negen beursgenoteerde bedrijven. De orderportefeuille van CSSC omvat 275 schepen, die van CSIC 135 stuks.

Alle soorten schepen

Beide groepen bouwen vrijwel alle soorten grote schepen, zoals bulkcarriers, containerschepen, passagiersschepen en marineschepen. Met de krachtenbundeling wordt in feite een splitsing van twintig jaar geleden ongedaan gemaakt. Toen wees Beijing CSIC aan als de scheepsbouwgroep voor het noordelijke deel van het land en CSSC voor het zuiden, met de de Yangtze als scheidslijn.

De krachtenbundeling lijkt het antwoord te zijn op de aangekondigde samenvoeging van de Zuid-Koreaanse scheepsbouwreuzen Hyundai Heavy Industries (HHI) en Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). De eerste bracht in maart een overnamebod uit van 1,7 miljard dollar op de DSME, maar de deal wacht nog op groen licht van de kartelautoriteiten van Japan, China en de Europese Unie.

Verzet

Werknemers van Daewoo verzetten zich overigens fel tegen de overname. Vorige week bracht een delegatie van de Koreaanse vakbonden een bezoek aan de Duitse en Europese toezichthouders met de oproep de bundeling te verwerpen. Die zou niet in het belang zijn van de Europese klanten van de twee reuzenwerven. Samen zouden HHI en DSME uitkomen op een marktaandeel in de grote scheepsbouw van ruim 21%.