Over de noordelijke route boven Rusland kunnen reders behoorlijke tijdswinst boeken, omdat containerschepen over dit traject er minder lang over doen om van China naar Europa te varen dan via het Suezkanaal.

Het gebruik van de route is echter controversieel. De noordpool, waar vanwege de opwarming van de aarde met de dag meer ijskappen smelten, is een kwetsbaar natuurgebied en zou nog verder worden aangetast als daar op reguliere basis schepen langs varen die schadelijke stoffen uitstoten. Milieugroepen zijn dan ook fel tegen het gebruik van deze route.

Profiteren van global warming

MSC stelt in een verklaring niet in het poolgebied te gaan varen. ‘De noordelijke zeeroute ligt volledig in Arctische wateren en is getest door andere rederijen die willen profiteren van smeltende ijskappen door de opwarming van de aarde. Wij doen daar niet aan mee’, schrijft de Zwitserse containerlijn.

MSC’s alliantie-partner Maersk heeft vorig jaar een testvaart gedaan over de Arctische route. De Deense rederij heeft na die proefvaart aangegeven geen serieuze plannen te hebben voor regulier gebruik van dit traject.