Dat meldt de ngo Shipbreaking Platform, die misstanden op de sloopstranden aan de kaak stelt. Het leeuwendeel van de rederijen dumpt afgedankte schepen op de stranden van lagelonenlanden. De schepen worden een strand opgevaren (‘beaching’) en daar gesloopt. Vooral de sloopstranden van Bangladesh, India en Pakistan zijn berucht om de erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Jaarlijks komen tientallen slooparbeiders om het leven.

In het tweede kwartaal gingen er van de 73 schepen dertig naar Bangladesh. Op een werf in het Bengaalse Chattogram kwamen eind juli drie slopers om het leven nadat ze waren blootgesteld aan een giftig gas. Een maand later vielen er in dezelfde regio ook twee doden toen er op een sloopstrand een zware kabel losraakte en op twee arbeiders viel.

Nederlandse bedrijven

Ook Nederlandse bedrijven maken gebruikt van de Aziatische sloopstranden. Uit onderzoek van het tv-programma Zembla blijkt dat SBM Offshore vorig jaar een ernstig vervuilde tanker, de ‘Yetagun’ heeft laten slopen op het strand van India, hoewel het Nederlandse bedrijf werd gewaarschuwd voor dodelijke gezondheidsrisico’s.

Volgens het programma probeerde SBM de aanwezigheid van kwik, dat bij inademing zou kunnen leiden tot neurologische schade of zelfs de dood, in de Yetagun te verhullen. Het bedrijf zou zo de schoonmaakkosten van miljoenen euro’s willen omzeilen. SBM en de Indiase sloopwerf stellen dat de sloop in overeenstemming was met internationale regels.

Afspraken IMO

In de International Maritime Organization (IMO) zijn al jaren geleden afspraken gemaakt over minimumeisen op het gebied van milieu en arbeidsvoorwaarden voor sloopwerven. De Hong Kong Convention, waarin die zijn vastgelegd, is echter nog steeds niet van kracht doordat nog onvoldoende landen het hebben geratificeerd.

De Europese Unie heeft haar eigen regels voor scheepsrecycling. Die vereisen dat een schip onder een EU-vlag ontmanteld wordt op een door Brussel gecertificeerde werf. Europese reders kunnen de EU-regelgeving omzeilen door een schip eerst om te vlaggen en daarna pas voor sloop te verkopen.