Plaatselijk media melden dat het ongeluk plaatsvond op de OWW scheepsloperij in Chittagong. Twee slopers werden daar onwel door het inademen van een giftig gas. Daarop werden ze naar het ziekenhuis gestuurd, waar ze kort daarna overleden.

De sloopstranden in Azië, met name die in India, Pakistan en Bangladesh, staan bekend om de slechte arbeidsomstandigheden. Jaarlijks komen tientallen slooparbeiders om het leven.

Afspraken IMO

In de International Maritime Organization (IMO) zijn al jaren geleden afspraken gemaakt over minimumeisen op het gebied van milieu en arbeidsvoorwaarden voor sloopwerven. De Hong Kong Convention, waarin die zijn vastgelegd, is echter nog steeds niet van kracht doordat nog onvoldoende landen hebben geratificeerd.

De Europese Unie heeft haar eigen regels voor scheepsrecycling. Die vereisen dat een schip onder een EU-vlag ontmanteld wordt op een door Brussel gecertificeerde werf. Europese reders kunnen de EU-regelgeving omzeilen door een schip eerst om te vlaggen en daarna pas voor sloop te verkopen.