Het gaat dan ook niet om een gewoon zeilbootje, maar om een zeer innovatief ro/ro-schip van 121 meter, dat wordt uitgerust met vier dertig meter hoge Oceanwings. Dat zijn een soort ‘zeilpanelen’ van 375 vierkante meter.

De ‘Canopée’, zoals het schip gaat heten, is ontworpen door het Franse VPLP Design. Die maakte naam met het ontwerp van de trimaran ‘USA17’, een van de eerste grote zeilschepen met een ‘rigid sail’.  Het team van BMW Oracle wist er in 2010 zelfs de prestigieuze America’s Cup mee te winnen.

Buik van Parijs

De ‘Canopée’ heet niet toevallig zo. Het is ook de naam van de luifel boven de enorme 24 meter diepe ‘Buik van Parijs’, een ondergrondse stedelijke ruimte op de plek waar ooit Les Halles de Paris stonden. Ook het schip krijgt een open laadruim met hoge zijkanten om de lading te beschermen. Verder wordt het uitgerust met dual fuel-voortstuwing (lng/gasolie). Al met al belooft VPLP Design een brandstofbesparing van 35% ten opzichte van traditionele voortstuwing.

Opdrachtgever Ariane wil in 2022 over het schip kunnen beschikken, maar een scheepsbouwer is nog niet geselecteerd. Een reder wel. Dat wordt het nieuwe bedrijf Alizés, een joint venture van het offshore-bedrijf Jifmar en Zéphyr & Borée, dat zichzelf omschrijft als ‘pionier van de moderne zeilvaart’. De nieuwkomer won de strijd om het baanbrekende project van gevestigde namen als Louis Dreyfus Armateurs.

Rotterdam

Die heeft een contract met een looptijd van twintig jaar met Ariane voor het vervoer van diens raketten, maar moet dat in de toekomst dus delen met Alizés. IJs en weder dienende, zal ‘Canopée’ over een paar jaar ook in Nederland te zien zijn. De Ariane 6-raket wordt namelijk in onderdelen vervoerd, die op verschillende plekken in Europa worden gemaakt en in de havens van Bremen, Rotterdam, Le Havre en Bordeaux worden ingescheept.