Die hoofdprijs ging naar onder meer Euronav, meldt Lloyd’s List. De Belgische beursgenoteerde rederij exploiteert 44 very large crude carriers (vlcc’s, tankers van ongeveer 320.000 ton), de grootste on-
afhankelijke vloot in zijn soort ter wereld. De beurskoers van het aandeel Euronav is sinds 25 september door de explosieve prijsstijgingen met meer dan 30% opgelopen.

Op die dag deed de regering-Trump Cosco (Dalian) in de ban, een dochter van de Chinese scheepvaartreus, omdat die sancties tegen Iran geschonden zou hebben. Die actie leidde tot paniek op de tankermarkt. Omdat niet duidelijk was welke schepen precies onder de boycot vielen, besloten charteraars alle Cosco-tankers te mijden en daarmee zo’n 6% van de wereldwijde vlcc-vloot.

Het record van net boven de 300.000 dollar komt neer op een vernegenvoudiging van het niveau van voor 25 september en een verdubbeling in een dag tijd. Nog afgelopen donderdag meldde De Baltic Exchange-index voor ruwe olietankers dat de daghuur voor een vlcc op de routes tussen de Golfregio en Azië naar 162.000 dollar was gestegen.

Verzekeringspremies

Een woordvoerder van Bimco, brancheorganisatie voor de bulkvaart, zei dat de hoge tarieven waarschijnlijk zullen aanhouden, omdat Aziatische olieraffinaderijen zich gedwongen zien ruwe olie aan te voeren om aan hun leveringsverplichtingen te kunnen voldoen. De tarieven worden verder opgestuwd door de spanningen in het Midden-Oosten. Als gevolg hiervan betalen tankerrederijen in de Perzische Golf aanzienlijk hogere verzekeringspremies die ze wederom aan hun klanten doorberekenen.