De Baltic Exchange-index voor ruwe olietankers, de Baltic Dirty Tanker Index, steeg donderdag met 119 punten naar 1.561 punten. Aan de hand daarvan schatten deskundigen dat reizen over de handelsroutes tussen de Golfregio en Azië per dag tussen de 158.000 en 162.000 dollar kost. Daarmee zijn de tarieven sinds maandag met meer dan 50% gestegen.

Cosco

Directe aanleiding voor die prijsexplosie was het besluit op 25 september van de Verenigde Staten om een tankerdochter van de Chinese scheepvaartreus Cosco op de zwarte lijst te zetten.

Omdat niet precies duidelijk was welke schepen onder de boycot vielen, besloten bevrachters alle aan Cosco gelieerde vlcc’s te vermijden. Dat komt neer op zo’n driehonderd schepen, 3% van de totale mondiale tankervloot, meldt persbureau Reuters op basis van bronnen uit de industrie.

De tarieven worden verder opgestuwd door de aanhoudende spanningen in het Midden Oosten. Als gevolg hiervan betalen tankerrederijen die richting de Perzische Golf varen hogere verzekeringspremies die ze aan hun klanten doorberekenen.